Onderwerpen

woensdag 3 oktober 2012

3 oktober kermis!

Het is 3 oktober in Leiden en dat betekend feest! De binnenstad is compleet afgesloten en de kermis is in volle gang. Deze kermis is op die van Den Bosch na de grootste in Nederland.
Veel gezelligheid met de nodige verleidingen. Veel mensen komen naar Leiden om gezellig samen activiteiten te bezichtigen, over de kermis te struinen, attracties uit te proberen, vet te snacken en om biertjes te drinken. Ach, best gezellig een keer per jaar ;)
Gelukkig woon ik niet midden in het gebied waar de kermis zit want dan zit je als bewoner wel met de gebakken peren (tenzij je net zo hard mee feest). Ik zit er net ver genoeg buiten om geen last te hebben van alle luidruchtige muziek en dronken mensen.

Op zich vind ik de kermis en de hele poespas eromheen wel gezellig maar je schrikt wel elke keer van de prijzen. Een attractie kost al gauw 7 euro en een goede suikerspin 5 euro..
Vroeger spaarde ik als kind voor de kermis, zodat ik lekker in de attracties kon en mezelf op een dikke suikerspin kon trakteren. Ik herinner me nog in de gulden tijd dat een ritje 2,50 koste!

Met het besef dat alles toch wel heel veel geld kost heb ik dit jaar dan ook gewoon thuis goed gegeten en gedronken met vrienden zodat je niet op de kermis zelf op kosten wordt gejaagd. Desondanks is het aan het einde van de avond en na een paar biertjes toch lastig om niet te vallen voor een vette snack.. Uiteindelijk heb ik een suikerwafel gedeeld met iemand :)
In de attracties gaan we eigenlijk niet meer of we moeten in een gekke bui zijn, dat scheelt behoorlijk in de kosten. Het enige wat we wel erg leuk vinden is zo'n machine die muntjes schuift.. Daar leggen we dan samen wat geld voor in en gaan we aan de slag met muntjes gooien. Op een of andere manier is het een spannend gebeuren en we doen het ook niet voor de prijzen die we kunnen winnen. Want je krijgt er altijd minder voor terug dan wat je erin gooit. (zij moeten ook winst maken natuurlijk)

Blijven jullie weg bij een kermis of vinden jullie het op zijn tijd ook wel leuk?


7 opmerkingen:

  1. Ik hou niet zo van de kermis. Ik vind de sfeer altijd wel gezellig, maar ik wordt echt altijd heel snel misselijk in de meeste attracties en die gokdingen vindt ik niks aan en zonde van het geld. Wat ik altijd wel heel leuk vind zijn spookhuizen en van die spiegelhuizen enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de kermis wel heel leuk, maar zo duur! Gelukkig vind de stad waar ik woon dat de kermis voor iedereen bereikbaar moet zijn (qua geld) en kosten alle attracties meestal 2,50. Dan is het nog wel leuk oom naar de kermis te gaan zonder een vermogen kwijt te zijn. Ik eet inderdaad ook wat van te voren zodat je daar niet te veel foute dingen hoeft te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met kinderen kom ik bijna niet onder de kermis uit. Wij gaan dan altijd wel naar de piekendag... kost de atracties 1 euro... vroeger dus 1 piek ( gulden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij ook geen kermis. Mijn ouders zijn alle twee in de buurt van Leiden opgegroeid dus je weet wel wat wij vanavond eten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf gaan we niet echt meer naar de kermis, inderdaad zooooooo duur geworden, maar toch gaan we elk jaar met de kinderen, de grootouders sponsoren een wat en we nemen zelf dan ook nog wat geld mee en als de kinderen eens op de paardenmolen hebben kunnen zitten en als ze dan eendjes hebben kunnen vangen zijn ze weer een rit en speelgoed (lees brol-speelgoed) rijker en zijn ze weer heel blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind kermissen veel te druk, en inderdaad ook erg prijzig. Maar die lichtjes op de foto in je post vind ik wel weer mooi.

    BeantwoordenVerwijderen